Telescopen voor astrofotografie

Uit Astrowiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Allround (visueel/astrofotografie) instrumenten:


Algemeen[bewerken]

Bij telescopen voor het gebruik voor astro fotografie moet je je bewust zijn van een aantal eigenschappen die van belang zijn voor de kwaliteit van de opnames en het opname proces zelf. Het zijn veelal geen harde eisen, maar afwegingen: de kijker die sterk scoort op de ene eigenschap scoort vaak zwakker op de andere eigenschap. De ideale kijker bestaat niet, en dus moet je weloverwogen keuzes maken.

Vlak beeldveld: Bij veel telescopen ligt het beeldveld niet in het platte vlak. Met visueel waarnemen met een occulair merk je daar niets van, maar met een vlakke beeldsensor zal een gekromd beeldveld resulteren in randonscherpte, die toeneemt naarmate de sensor groter is. Een remedie kan zijn het gebruik van een field flattener, of een focal reducer die vaak ook een flattener functie in zich verenigt.

Voldoende groot beeldveld: Het beeldveld dat een telescoop produceert is cirkelvormig, en naar de randen toe treedt in toenemende mate lichtafval en onscherpte op. De cirkel waarbij de kwaliteit van het beeld voldoende is - whatever that may be - moet natuurlijk groter zijn dan de afmetingen van de beeldsensor.

Lichtsterk: Bij astrofotografie wordt de kijker in negen van de tien gevallen gebruikt als vervanger van de telelens. De verhouding objectief opening/brandpuntsafstand bepaalt de lichtsterkte, en de brandpuntsafstand de afbeeldingsgrootte bij een gegeven sensor afmeting. Bij planeetfotografie wordt vaan een foto via het occulair genomen omdat vergroting van belang is, en de heldere planeten geen lichtsterke kijker vereisen. Bij het gebruik als vervanger van de telelens (primaire brandpunt fotografie) zijn shots van 10 minuten normaal met bijvoorbeeld een f/8 kijker Doe je dit door middel van LRGB opnamen, dan kan je binnen 1 avond jouw object hebben vastgelegd. Maak je smalband opnamen, dan zijn shots van een half uur gebruikelijk. Realiseer je wel dat het inzetten van een f/5 kijker jou de mogelijkheid biedt om binnen dezelfde sessie het dubbele aantal shots te maken door de kortere belichtingstijd die nodig is. Met smalband fotografie kan dit het verschil uitmaken tussen 1 avond fotograferen en twee avonden fotograferen.

Star images: Afhankelijk van het type kijker worden sterren op een bepaalde manier afgebeeld. Bij een lenzenkijker zie je een sprankelend geheel van kleine, scherpe puntjes. Een kijker met een centrale obstructie die met spider vanes op z'n plaats wordt gehouden laat vaak kruisjes zien. Het geeft een extra dimensie aan de afbeelding. Schmidt Caissegrains daarentegen drukken de kleine sterren weg, en de sterren die getoond worden zijn wat dominanter aanwezig.


Typen telescopen[bewerken]

Hieronder zie je de verschillende typen telescopen, met hun eigenschappen en concrete merk/type aanduidingen. Per telescoop wordt aangegeven:

  • Algemene toelichting
  • Beoordeling criteria met betrekking tot beeldveld, lichtsterkte, star images, prijs, en concrete modellen

Catadioptrisch: Schmidt caissegrain

Deze telescopen kenmerken zich door een korte, compacte bouw, lang brandpunt, en de kosten in relatie tot de opening is gemiddeld. Door de compacte bouw zijn de modellen tot 9 inch opening zeer transportabel. Visueel prima deepsky beeld, door grote centrale obstructie minder contrast dan een lenzenkijker. Door de lage lichtsterkte en de lange brandpuntsafstand wordt er vaak met focal reducers gewerkt die het brandpunt met een factor 2 of 3 reduceren. Nadeel is dat het beeldveld eveneens met dezelfde factor afneemt, waardoor er sprake is van een sterke vignettering aan de randen van de sensor, en zeer sterke comavorming. Een kleine beeldsensor is in de meeste gevallen raadzaam. Werk je niet met een focal reducer, dan is de lichtafval en comavorming minder. Je zit dan wel met een enorme vergroting te werken. Dit, en de lage lichtsterkte, zorgen ervoor dat het moeilijk is om ongereduceerd te guiden.

  • Vlak beeldveld: +/-
  • Omvang beeldveld: +/-
  • Lichtsterk: -
  • Star images: -
  • Visueel: +
  • Bekende typen/merken
    • Celestron C8, C9.25 en hoger: gemiddelde tot goede kwaliteit
    • Meade ACF: BIjzonderheid: nauwelijks comavorming



- 200mmF5 Newton op HEQ5pro:

Deze Newton telescoop kan zowel voor planetaire (webcam) astrofotografie alsmede deepsky fotografie (bijv. DSLR) worden gebruikt. Verder is het instrument geschikt om planeten en deepsky waar te nemen.