Dslr fotografie

Uit Astrowiki
Ga naar: navigatie, zoeken

je hebt niet alleen ccd camera's en webcams. je kunt ook een dslr (digitale spiegelreflex camera) gebruiken. het word overigens wel een stukje lastiger...



het fotograferen van sterrenbeelden (dus ZONDER telescoop)[bewerken]

met een DSLR kun je mooie resultaten behalen! je kunt een bijvoorbeeld een timelapse maken, een serie foto's achter elkaar. maar als je geen volgmotor hebt houd het al op, misschien denk je dat, maar dat is niet zo! je kunt sterrenbeelden fotograferen, hiervoor is bijv een sluitertijd (belichting) van 10 sec al mogelijk! als je het goed doet kun je, met iso 1600 en een sluitertijd van 30 sec ZONDER volgmotor al dit resultaat halen. Taurusenzooooo.jpg

druk wel even op het plaatje, anders word ie te groot

de benodigheden voor deze soort sterrenbeeld foto's[bewerken]

1. een spiegelreflex camera 2. het liefst een afstands-bediening zodat je foto's op afstand kunt maken 3. een statief (zonder volgmotor kun je dus al mooie resultaten krijgen)


maar toch echt het allerbelangrijkste: dikke kleren! het kan in de nacht namelijk erg koud zijn.


fotograferen met een volgmotor[bewerken]

in dit vorige onderwerp hebben we het gehad over sterrenbeelden, hiermee kan dat ook maar kun je zo lang belichten als je wilt (tenminste als er een bulb mode opstaat) je kunt er bijvoorbeeld ook al de zogenaamde : barnards loop op krijgen. en als je een telelens hebt nog veel mer maar daar komen we later nog op. maar ook bijvoorbeeld de melkweg is prachtig, als je de camera op cygnus richt kun je waarschijnlijk (hoge iso, lange belichtingstijd) al de witte (en zwarte) melkweg er op krijgen!


benodigheden voor deze astrofoto's[bewerken]

1. een dslr ;) 2. een statief MET volgmotor 3. en weer het liefst een afstandsbediening.

(en weer dikke kleding)



dslr fotografie met volgmotor EN telelens[bewerken]

het klinkt misschien wat mooier maar het verschilt niet zoveel als de eerste 2 je kunt er uiteraard wel meer detail in krijgen. draai de telelens op de camera en richt die op bijvoorbeeld de orionnevel. je hebt hier ook weer een statief met volgmotor nodig! als je geduld hebt zet de bulbmode dan aan en laat hem dan zo'n kwartiertje (als het kan nog langer) lopen je krijgt soms een paarse gloed aan de randjes. je moet daardoor weer veel darks toevoegen. als je dit wilt voorkomen, moet je kortere sluitertijden gebruiken bijvoorbeeld: 20x 20 sec sluitertijd. zet deze over elkaar (ik gebruik zelf altijd startrails...) en je krijgt een mooi resultaat.


benodigheden[bewerken]

1. een dslr 2. een telelens 3. een statief 4. een volgmotor.


een dslr gebruiken met een telescoop[bewerken]

ja, dit word lastiger. je hebt meer dingen nodig en het gaat zeker meer geld kosten... een dslr is ook te gebruiken als je een foto maakt door het oculair. bij dingen zoals de zon of de maan kun je al hele mooie resultaten zien hier bijvoorbeeld de zon: Bestand:Zonnetje-1-1-12.jpg

je moet alleen wel de camera bevestigen aan de telescoop.