(DSLR) sensor reinigen m.b.v. flats

Uit Astrowiki
Ga naar: navigatie, zoeken

Ben zelf best vergeetachtig en denk na een aantal maanden, hoe moest ik nu weer die flat foto maken om het stof te kunnen zien. Ik schrijf het nu maar op zodat meerdere mensen er wat aan hebben. Eerst moet je zorgen dat je batterij van je camera vol zit ander kun je niet je sensor reinigen.

Maak nu eerst een opname van een egaal verlicht vlak bijvoorbeeld de lucht, zet het diafragma op f22 of hoger, sluitertijd is niet belangrijk. zorg dat alles binnen de zoeker zit en maak een foto en haal die binnen in photoshop en ga naar Image-adjustments-brightness/contrast en sleep contrast helemaal naar recht waarna de stofdeeltjes zichtbaar worden. Zo nu heb je een referentie foto die je kunt gebruiken om het stof weg te halen.

Ga naar het menu, selecteer het laatste submenu en kies onderaan sensor reinigen. Druk op OK en reinig de sensor met een carbon pen(te koop bij mediamarkt en fotografen). Daarna kun je met de camera ondersteboven met de penseel aan de andere kant van de houder de sensor voorzichtig afstoffen. Daarna de camera uitschakelen en ondersteboven de lenskap of wat ander er weer op plaatsen om stof te voorkomen.

Nu kun je nogmaals een foto maken en kijken of het stof weg is, anders nogmaals herhalen. 16012011075.jpg

Flat met stofje.jpg


Veel succes.